torsdag 19 oktober 2017

Öppna pdf-filer på nätet


De senaste dagarna (okt 2017) har jag inte kunna öppna pdf-filer från nätet i mina webbläsare. Nedan är två exempel på rapporter i pdf format som min dator numera vägrar att både visa och ladda ner:



Det är så att jag har just dessa rapporter, och när jag öppnar de från min egen dator så är det inga problem att läsa pdf-filen. (så det är ju inget fel på själva Adobe Reader pdf läsaren).

Jag har läst att nya Adobe Reader numera är känslig för "gamla" pdf filer som ligger på nätetMen det är ju ett jäkla skit att man numera inte kan läsa "gamla" pdf filer som ligger på nätet.

De felmeddelanden som dyker upp vid försök till nedladdning/visning. Först det som visas av Firefox:

Sen det som visas av Chrome:



Det finns pdf-test sidor, t ex en på graduateland och en portodigital som går bra att öppna.

Är som sagt nyfiken på om någon som läser detta kan läsa "gamla" pdf filer som länkas ovan och/eller de pdf-test sidor som nämns ovan. Jag har testat på sonens skoldator och han har samma problem som jag, vilket tyder på ett internt fel i huset.

TILL SLUT visade det sig att det var routern det var "fel på". När den den startades om så fungerade det att titta på alla pdf-filer igen, även http://www.cred.be/sites/default/files/ADSR_2010.pdf. SKÖNT! (men jag hade ingen aning om att en router kunde få för sig att stoppa vissa pdf-filer).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar